סטיבן וויינברג הוא אחד הפיזיקאים החשובים ביותר בימינו, ואף מאז ומעולם. בין היתר, הוא אחד החלוצים בנושא הרה-נורמליזציה, שהיא חלק קריטי מהחישובים שאנו מבצעים במסגרת תורת השדות הקוונטית. בנוסף, יחד עם עבדוס סאלאם ושלדון גלשואו, פיתח וויינברג את המודל הסטנדרטי לחלקיקים יסודיים, המהווה את המסגרת לכל מה שאנו יודעים על חלקיקים יסודיים. על עבודה זו גם זכה בפרס נובל. תורת השדות הקוונטית כפי שאנו מכירים אותה, כנראה לא הייתה קיימת ללא התוצאות שהשיג וויינברג .
פרופ׳ וויינברג למד בבית-הספר התיכון למדעים שבברונקס באותה הכיתה שבה למד שלדון גלשואו. הוא למד באוניברסיטת קורנל ואחר-כך כתב את עבודת הדוקטורט שלו באוניברסיטת פרינסטון. לאחר לימודי הדוקטורט הוא עסק במגוון היבטים של פיזיקת החלקיקים. לקראת סוף שנות השישים פרופ׳ וויינברג הציע מודל שמאחד את הכח האלקטרומגנטי עם הכח החלש. המודל הזה מוכר כיום כ״מודל הסטנדרטי״ של פיזיקת החלקיקים. לכל אורך הקריירה, המשיך פרופ׳ וויינברג בהשגת תוצאות חשובות לקידום המדע. הוא כתב מעל עשרה ספרים וגם היום, בגיל 84, הוא פעיל וממשיך בעבודתו החשובה.פרופ' וויינברג הסכים להתראיין ל"מדע גדול בקטנה", ולחלוק עימנו מעט מהתובנות שלו.
פרופ׳ וויינברג למד בבית-הספר התיכון למדעים שבברונקס באותה הכיתה שבה למד שלדון גלשואו. הוא למד באוניברסיטת קורנל ואחר-כך כתב את עבודת הדוקטורט שלו באוניברסיטת פרינסטון. לאחר לימודי הדוקטורט הוא עסק במגוון היבטים של פיזיקת החלקיקים. לקראת סוף שנות השישים פרופ׳ וויינברג הציע מודל שמאחד את הכח האלקטרומגנטי עם הכח החלש. המודל הזה מוכר כיום כ״מודל הסטנדרטי״ של פיזיקת החלקיקים. לכל אורך הקריירה, המשיך פרופ׳ וויינברג בהשגת תוצאות חשובות לקידום המדע. הוא כתב מעל עשרה ספרים וגם היום, בגיל 84, הוא פעיל וממשיך בעבודתו החשובה.פרופ' וויינברג הסכים להתראיין ל"מדע גדול בקטנה", ולחלוק עימנו מעט מהתובנות שלו.
מהו המרכיב החשוב ביותר בחינוך המדעי בילדותך אשר הוביל לקריירה המצליחה שלך? האם היה זה מורה טוב? הוריך? מהי הסיבה שבגינה בחרת בקריירה בתחום הפיזיקה?
הדבר החשוב ביותר הייתה אוריינות בספרים פופולאריים בנושאי מדע, לדוגמא ספריו של ג'ורג' גאמוב וג'יימס ג'ינס.
מה הוביל אותך לגילוי המודל הסטנדרטי? (המודל הסטנדרטי הוא המודל המתאר את הכח האלקטרומגנטי ואת הכח החלש, ע.א.)
כתבתי על גילוי תיאורית הכח האלקטרוחלש במאמרי "The Red Camaro” בספר Facing up.
כתבתי על גילוי תיאורית הכח האלקטרוחלש במאמרי "The Red Camaro” בספר Facing up.
הזכייה בפרס נובל בגיל 46 הייתה בוודאי בעלת השפעה דרמטית על המשך חייך. כיצד היא השפיעה על המחקר שלך?
עבור מדענים מסויימים, הזכייה בפרס נובל גורמת להרגשה שכל העבודות העתידיות שלהן אמורות להיות בעלות החשיבות הגבוהה ביותר. אני גאה לומר כי לא חוויתי אפקט מעין זה.
האם לראייתך המודל הסטנדרטי של פיזיקת החלקיקים הוא תורה יסודית, או שמא תיאור בעבור אנרגיות נמוכות (מרחקים ארוכים, ע.א.)?
אני רואה את המודל הסטנדרטי כתאור באנרגיות נמוכות (כלומר מרחקים ״ארוכים״ יחסית כגון רדיוס הפרוטון ויותר מזה. זאת לעומת תורה יסודית שאמורה לתאר את הטבע בכל מרחק שהוא, אפילו קצרצר עד מאוד, ע.א.).
האם אתה מחשיב את תיאורית המיתר כ"שחקן היחיד בשכונה" או שוקל תיאוריות אחרות (כגון גרביטציה קוונטית של לולאות או תורה של נקודת שבת במרחקים קצרים) כחלופות בנות קיימא?
תורת המיתר אינה "השחקן היחיד בשכונה". אני בהחלט שוקל את האפשרות של נקודת שבת במרחקים קצרים ברצינות. חרף זאת, אני סבור כי תורת המיתר הינה עדיין השחקן המבטיח ביותר. (תורת המיתרים היא תורה פיזיקלית שמנסה לאחד את כל הכוחות ולהוות תאוריה של גרביטציה קוונטית. תורת המיתרים טרם אוששה. נקודת שבת במרחקים קצרים - הכוונה לכך שהתורה המתארת גרוויטציה ״קופאת״ ולא משתנה במרחקים קצרים מאוד וכך נמנעות בעיות של קוונטיזציה, ע.א.)
האם לראייתך עלינו להשתמש בשיקולים אנתרופיים באופן תכוף יותר במדע, ואם כן מה ניתן להבין מזה לגבי חקר התורה היסודית? (שיקולים אנתרופיים בפיזיקה: כאן הכוונה היא שרק חוקי פיזיקה מסוימים מאפשרים קיומם של חיים ויצורים תבוניים שישאלו שאלות בפיזיקה, ע.א.)
כרגע אינני רואה הזדמנויות נוספות לשימוש בשיקולים אנתרופיים מעבר למה שכבר נעשה עד היום.האם אתה רואה את המפץ הגדול כתחילת הזמן, או כאירוע שהתרחש על פני ציר הזמן? מהי עמדתך לגבי התרחיש של ״טרם המפץ הגדול״?
בדומה לרבים אחרים, אני סבור כי תקופה של תפיחה (״אנפלציה״) קדמה למפץ הגדול הנשלט על ידי קרינה וחומר, אך אינני יודע האם משהו קדם לתקופה זו.במרחקים קצרים, האם המרחב-זמן רציף או בדיד?
במרחקים הקצרים ביותר שאותם ניתן לבחון בצורה ניסויית המרחב והזמן הם רציפים. במרחקים קצרים עוד יותר, אין לדעת.קישור לביוגרפיה של סטיבן וויינברג, אתר פרס נובל
כרגע אינני רואה הזדמנויות נוספות לשימוש בשיקולים אנתרופיים מעבר למה שכבר נעשה עד היום.האם אתה רואה את המפץ הגדול כתחילת הזמן, או כאירוע שהתרחש על פני ציר הזמן? מהי עמדתך לגבי התרחיש של ״טרם המפץ הגדול״?
בדומה לרבים אחרים, אני סבור כי תקופה של תפיחה (״אנפלציה״) קדמה למפץ הגדול הנשלט על ידי קרינה וחומר, אך אינני יודע האם משהו קדם לתקופה זו.במרחקים קצרים, האם המרחב-זמן רציף או בדיד?
במרחקים הקצרים ביותר שאותם ניתן לבחון בצורה ניסויית המרחב והזמן הם רציפים. במרחקים קצרים עוד יותר, אין לדעת.קישור לביוגרפיה של סטיבן וויינברג, אתר פרס נובל
הראיון נערך בסיועה של הגברת כריסטיאנה דה-וויט.
התרגום נעשה בעזרתה של ד״ר מור ארבל.